Autisme og skole?

Kontakt mig i dag for at høre mere om, hvad jeg kan gøre for jer.

Hvad er det rigtige for mit barn?

Den danske folkeskole anno 2024 er generelt ikke indrettet til at rumme de vanskeligheder et barn med autisme ofte oplever. Der er stor forskel skolerne imellem og i sidste ende handler det også rigtig meget om, hvorvidt en eller flere af klassens lærere får et godt og tillidsfuldt bånd til barnet.

Den tætte, tillidsfulde relation og oplevelsen af at blive hørt og forstået på sine vilkår af læreren kan afbøde de største problemer, men udfordringen for både barnet, de øvrige elever og lærerne er betragtelige.

 

Sværhedsgrad med social interaktion

Børn med autisme kan have vanskeligheder med at forstå sociale signaler, indgå i samtaler eller etablere venskaber med jævnaldrende. Dette kan gøre det udfordrende for dem at deltage i gruppearbejde, samarbejdsprojekter eller sociale aktiviteter i skolen.

 

Behov for struktur og forudsigelighed

Børn med autisme kan have brug for klare rutiner og forudsigelige miljøer for at trives. Ændringer i skemaet, lærer eller klasseværelsesmiljøet kan være særligt vanskelige for dem at håndtere og kan føre til angst eller stress.

Sværhedsgrad med kommunikation

Nogle børn med autisme kan have begrænsede kommunikationsevner eller opleve udfordringer med sprog og tale. Dette kan påvirke deres evne til at forstå undervisningsmateriale, udtrykke deres tanker og følelser eller kommunikere deres behov til lærere og klassekammerater.

 

Sensitivitet over for sensoriske stimuli

Mange børn med autisme oplever sensoriske udfordringer, hvor de reagerer anderledes på lyd, lys, berøring eller lugt end andre. Overfølsomhed over for sensoriske stimuli kan påvirke deres trivsel og koncentration i klasseværelset og gøre det svært for dem at fokusere på opgaver.

 

For at hjælpe børn med autisme med at trives i skolen er det vigtigt med tilpassede undervisningsmetoder, strukturerede miljøer og støtte fra lærere og skolepersonale. Individuel specialundervisning, sociale færdighedstræning, og støtte til kommunikation kan være afgørende for deres succes og trivsel i skolemiljøet. Det er også vigtigt at fremme en inkluderende og støttende kultur på skolen, hvor forskellige behov og styrker anerkendes og værdsættes.

Der findes i dag i rigtig mange kommuner specialklasser, gruppeordninger mv. der er specielt indrettet til at rumme og undervise elever med autisme. Det er altid en rigtig vanskelig beslutning, om det er det rigtige tilbud til ens barn, og der er mange ting, der kan tale for og imod.

Kontakt mig i dag

Hjælpen er kun et klik væk

Jeg tilbyder at komme hjem til jer og holde familieterapi eller familierådgivning, ligesom det er muligt at besøge mig i min hyggelige klinik i Roskilde. 

Jeg tilbyder tider uden for normal kontortid, aften, weekender eller skoleferier, ligesom jeg har akuttider med kort varsel.

Ring til mig på telefon (+45) 22 77 08 52 eller send en mail til info@foraeldrerollen.dk. Jeg besvarer din henvendelse hurtigst muligt.

Privatliv
Forældrerollen
Denne hjemmeside bruger cookies for at give dig den bedst mulige oplevelse.

Informationerne bliver opbevaret i din browser og bruges bl.a. til at genkende dig hvis du besøger hjemmesiden igen. Det hjælper os også med at forstå hvilke sektioner på hjemmesiden du finder mest interessante og brugbare.

Nødvendige cookies
Nødvendige cookies bør altid være aktiveret så vi kan gemme dine cookie-indstillinger.

Hvis du deaktiverer denne cookie, vil vi ikke være i stand til at gemme dine præferencer. Det betyder at du skal acceptere eller afvise cookies hver gang du besøger denne hjemmeside.

Tredjeparts-cookies
Denne hjemmeside bruger Google Analytics til at indsamle anonym information, såsom antallet af besøgende og de mest besøgte undersider.

Hold denne cookie aktiveret for at hjælpe os med at forbedre vores hjemmeside.