ADHD og skole?

Kontakt mig i dag for at høre mere om, hvad jeg kan gøre for jer.

Udfordringer og løsninger

Den danske folkeskole anno 2024 er generelt ikke indrettet til at rumme de vanskeligheder et barn med ADHD ofte oplever. Der er stor forskel skolerne imellem og i sidste ende handler det også rigtig meget om, hvorvidt en eller flere af klassens lærere får et godt og tillidsfuldt bånd til barnet.

Den tætte, tillidsfulde relation og oplevelsen af at blive hørt og forstået på sine vilkår af læreren kan afbøde de største problemer, men udfordringen for både barnet, de øvrige elever og lærerne er betragtelige.

 

Opmærksomhed og koncentration

Et barn med ADHD kan have svært ved at opretholde opmærksomheden i klasseværelset og holde fokus på opgaver og undervisning. Dette kan føre til problemer med at følge med i undervisningen, huske information og udføre opgaver korrekt.

 

Impulsivitet

Impulsiviteten, der er karakteristisk for ADHD, kan føre til problemer med at kontrollere adfærd og handle uden at tænke på konsekvenserne. Dette kan resultere i uønsket adfærd i klasseværelset, såsom afbrydelser, uro og manglende evne til at vente på tur.

 

Hyperaktivitet

Hyperaktiviteten, der ofte følger med ADHD, kan gøre det svært for barnet at sidde stille og forblive roligt i længere perioder. Dette kan påvirke barnets evne til at deltage i undervisningen og følge med i klassens aktiviteter.

Organisatoriske og tidsstyringsfærdigheder

Børn med ADHD kan have vanskeligheder med organisering og tidsstyring, hvilket kan påvirke deres evne til at planlægge og gennemføre skolearbejde og afleveringer til tiden.

 

Sociale relationer

ADHD kan også påvirke barnets sociale interaktioner og relationer med klassekammerater. Problemer med impulsivitet og hyperaktivitet kan gøre det svært for barnet at deltage i gruppearbejde eller lege på en passende måde, hvilket kan påvirke dets sociale integration og trivsel i skolen.

 

Der findes i dag i rigtig mange kommuner specialklasser, gruppeordninger mv. der er specielt indrettet til at rumme og undervise elever med ADHD. Det er altid en rigtig vanskelig beslutning, om det er det rigtige tilbud til ens barn, og der er mange ting, der kan tale for og imod. Ofte vil der være en masse følelsesmæssige argumenter for både børn og forældre, og det kan være en stor udfordring, at have tillid til et meget nøgternt systemisk argument fra en kommunal sagsbehandler om, hvad der er det rigtige for ens barn.

Der findes ikke én løsning, der er den rigtige for alle børn og unge med ADHD, så det er vigtigt at kigge nøje på alle muligheder. Børn med ADHD kan have forskellige behov og udfordringer, og hver enkelt skal tilbydes den rette støtte og intervention for at hjælpe dem med at trives i skolen. Dette kan omfatte individuel undervisningstilpasning, specialundervisning, støtte fra skolepersonale og forældre samt strategier til at håndtere ADHD-symptomer i skolemiljøet. Med den rette støtte og intervention kan børn med ADHD opnå succes i skolen og nå deres fulde akademiske potentiale.

Kontakt mig i dag

Hjælpen er kun et klik væk

Jeg tilbyder at komme hjem til jer og holde familieterapi eller familierådgivning, ligesom det er muligt at besøge mig i min hyggelige klinik i Roskilde. 

Jeg tilbyder tider uden for normal kontortid, aften, weekender eller skoleferier, ligesom jeg har akuttider med kort varsel.

Ring til mig på telefon (+45) 22 77 08 52 eller send en mail til info@foraeldrerollen.dk. Jeg besvarer din henvendelse hurtigst muligt.